Tietoa pelistä

Ristinolla (jätkänshakki) on kahden pelaajan peli, josta on kaksi päävariaatiota.

Alkeellisemmassa versiossa on 3 x 3 ruudun pelilauta, johon kumpikin pelaajan vuoron perään piirtää oman merkkinsä, joko ristin tai ympyrän. Tavoitteena on saada kolme omaa merkkiä samalle pysty-, vaaka- tai vinoriville. Peli päättyy aina tasapeliin ellei toinen tee virhettä.

Yksinkertaisimman ristinollan (englanniksi tic-tac-toe) yksinkertaisuus on tehnyt siitä suositun opetusvälineen kombinatoristen pelien ja tekoälyn pelipuita etsivän osa-alueen opetukseen. Ristinollassa on rajallinen määrä erilaisia pelimahdollisuuksia (yhteensä 255 168, symmetria huomioiden 31 896, erilaisia pelipuita 26 830) ja siitä on helppo tehdä täydellinen eli aina parhaan mahdollisen siirron valitseva tietokonesovellus. Mahdollisesti kaikkien aikojen ensimmäinen tietokonepeli, EDSAC-tietokoneelle vuonna 1952 kehitetty OXO, oli 3 x 3-ruudukon ristinollaa täydellisesti pelaava sovellus.

Laajemmassa versiossa käytössä on periaatteessa ääretön ruudukko, ja tavoitteena on saada viisi omaa merkkiä peräkkäin pystyyn, vaakaan tai vinoon. Kiinasta lähtöisin olevaa Gomoku-nimistä peliä pelataan 19x19-ruudukolla ristinollan säännöillä tavoitteena viiden suora.

Ristinollasta on myös kolmiulotteisia versioita. 3 x 3 x 3-laatikossa pelattavassa pelissä pelin aloittaja pystyy voittamaan pelin helposti aina sijoittamalla avausmerkkinsä keskelle. Sen sijaan jo 4 x 4 x 4, jossa tavoitteena on saada neljän rivi, on monimutkaisempi tapaus. Siinäkin aloittajalla on voittostrategia eli mahdollisuus voittaa peli aina, mutta se osoitettiin vasta 1994.

Lähde: Wikipedia